AKU JUAL MASA

Memang tengah malam & pagi buta je aku dapat masuk opis rumah. Selebihnya dengan dorang ni la.


Aku tak takut rugi customer lari sebab aku lambat reply / lambat siapkan design. Sebab ada kerugian lebih besar kalau aku follow je "customer is king" tu.

Ada je customer yang aku refund duit dia. 

Antara sebabnya:
1. Terlalu complicated untuk ikut & faham selera design dia. Ubah design ikut dia pun, tak kena je. End up, "Awak bagi nombor akaun. Saya refund duit awak. Cari orang lain yea."

2. Tak sabar & nak cepat. Yang jenis ni, kalau aku tengah sibuk, memang aku bagi bluetick je. Agak² hati aku panas sebab asyik kena push, aku minta nombor akaun & bagi balik duit dia.

Sebenarnya dalam dunia niaga ni, kita bukan jual kemahiran/produk/servis. Kita jual MASA KITA untuk memudahkan pembeli.

Pembeli takde masa nak buat design, kita buatkan. Freelance graphic designer.

Pembeli takde masa nak siapkan bahan mentah untuk produk dia, kita sediakan. Pembekal bahan mentah.

Pembeli takde masa nak pasang perabot dia, kita pasangkan. Pembekal perabot.

NAMPAK? Pembeli MEMBELI MASA PENJUAL.

So, family first. Rezeki Allah dah tetapkan. Tenang-tenang aje. 😎

#ZAPStory

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

PENGALAMAN SEBAGAI PEMBANTU TADBIR N17 DI SEKOLAH PENGAJIAN SISWAZAH, UPM

BERNIAGA KIOSK

PENGALAMAN PERNIAGAAN PERCETAKAN