TANGAN BESI URAT DAWAI - Ingatan Untuk Ibu

Dulu, semasa kecil, saya sangat suka membelek tangan ibu saya. Saya suka melihat urat-urat yang timbul di tangannya. Saya rasa urat-urat itu mencantikkan tangan ibu saya dan berharap urat-urat itu berada pada tangan saya.

Setelah mencecah usia begini, barulah saya faham kenapa tangan ibu penuh urat-urat yang cantik tu.

Ia tanda kerja keras ibu membanting tulang, menjaga anak-anak yang beratnya 3kg hingga 10kg ke atas yang minta dikelek ke sana ke mari setiap hari sambil memasak, mengemas mahupun membuang air.

Hargai ibu sehingga habis hayat kita. Bukan hingga habis hayat ibu kerana alam kubur adalah 'hayat seterusnya' di mana kita tidak lagi dapat mendoakan sesiapa melainkan menanti doa tiba.

Nota: Betulkan jika tafsiran saya salah.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

PENGALAMAN SEBAGAI PEMBANTU TADBIR N17 DI SEKOLAH PENGAJIAN SISWAZAH, UPM

BERNIAGA KIOSK

PENGALAMAN PERNIAGAAN PERCETAKAN