TAMBAH ILMU PERCETAKAN BERSAMA KOTAK HITAM ART STUDIO

Semalam adalah hari yang telah dijanjikan untuk saya berjumpa semula dengan rakan sekelas masa sekolah menengah dahulu. Dia adalah antara pengasas Kotak Hitam Art Studio dan Kotak Hitam Clothing (seingat saya la). Saya pula antara rakan yang sering mengikuti perkembangan perniagaannya. Lebih-lebih lagi apabila bidang yang diceburinya sama dengan bidang yang saya baru belajar iaitu percetakan.

Sebenarnya saya telah bertanya pakcik Google banyak kali kalau-kalau ada kursus percetakan yang percuma. Ternyata kursus-kursus yang ada dalam senarai pakcik Google tidak menepati keinginan saya. Kesemuanya memerlukan pembayaran yuran sekurang-kurangnya RM500 hingga ribuan.
Allah Maha Pemurah telah menggerakkan hati saya mengintai-intai perniagaan rakan saya ini. Kebetulan pula dia mengadakan sesi "Sembang Kopi" secara percuma untuk rakan niaga. Saya tak faham konsep "Sembang Kopi" sebenarnya. Rupanya ia adalah ruang untuk saya bertanya apa saja mengenai percetakan.

Seawal jam 12 tengahari saya dan pasukan saya (mak, suami dan adik) telah tiba di hadapan kedai beliau. Kami pusing-pusing dulu mencari surau atau masjid berdekatan. Mujur ada surau berdekatan.Saya cadang mahu makan di dalam kereta saja memandangkan ada membawa bekalan makanan tetapi mak saya mengajak makan di kedai berdekatan. Ikut sajalah walaupun saya dan adik dah mula buka bekal dan makan sesuap dua. Kami singgah di warung berdekatan.

Selesai makan, kami terus ke surau tadi semula, menanti azan zuhur berkumandang. Kami bergilir-gilir solat kerana perlu bergilir menjaga anak-anak saya. Selesai makan, kami terus ke Kotak Hitam Art Studio.

Kami paling awal. Tuan kedai pun tak sampai lagi. Hohoho

Tuan kedai pertama datang, buka pagar, kami (saya, mak dan anak bongsu saya) teus serbu. Suami bawa anak-anak lain berjalan-jalan sekitar situ. Saya sangka dia malas nak belajar tentang percetakan ni. Lebih-lebih lagi sebab yang mengajar tu kawan saya. Bukan kawan suami... Sedih lak. SWITCH!!!


OK. Kembali kepada cerita kita. Tuan kedai pertama sampai ialah yang baju kemeja pelekat (rujuk gambar). Nama penuh saya tak ingat. Panggil Mus je. Ala-ala Mus May gitu kan... Jangan marah. Gurau je kot. Tuan kedai kedua, Hazrian Sya Kamal Sha, ex-classmate saya, gelaran terkini Tok Pek.

Jom baca apa kami belajar dengan Brader Mus dan Tok Pek ni. Siapa yang pakar kain tu, bolehlah tambah-tambah nota saya ni sebab saya tak belajar tekstil. Saya belajar bisnes IT je. Tambahan lagi, bawa anak kecil, fokus kurang dan ada nota yang tertinggal. (T-T)

Mula-mula, kami diberi penerangan tentang pakaian. Antara dalam senarai pakaian yang boleh cetak ialah:
1. Baju
2. Seluar
3. Vest
4. Jaket
5. Kot Makmal
6. Pakaian Seragam / Uniform

Lain-lain yang boleh dicetak:
1. Bendera.
2. Baju Cut Paste: gabungan baju dengan gambar yang sudah dicetak pada kain.

***
POIN-POIN PENTING TENTANG PAKAIAN - BAHAN

Bahan yang digunakan dalam pembuatan baju antaranya:
1. Tetra Cotton
  • Terma: TC30, TC26, TC28 dsbnya.
  • TC26: paling bagus
  • TC30: paling murah

2. Microfibre
  • Lebih dikenali sebagai Jersi atau Quickdry (cepat kering)
  • Eyelet: ada lubang-lubang pada kain
  • Non-eyelet:
    • Mesh: licin tanpa lubang-lubang
    • Interlock: lebih lembut

3. Full Cotton / CVC
  • 100% diperbuat dari kapas

***

POIN-POIN PENTING TENTANG PAKAIAN - JENIS

Jenis-jenis baju:
1. Singlet
  • Takde lengan, lebih besar.

2. Sleeveless
  • Takde lengan juga. Seperti baju-T yang telah dibuang lengan.

3. Baju-T
  • Paling popular dan digunakan kebanyakan orang.

4. Muslimah-T
  • Kebiasaannya menggunakan bahan Terra Cotton.
  • Kadang-kadang menggunakan bahan Honeycomb.
  • 2 jenis sahaja:
    • Roundneck (leher bulat)
    • V-Neck (leher V)

5. Raglan
  • Ilham dari baju pemain Baseball di US.
  • Menggunakan bahan dari kapas (cotton / TC).

6. Honeycomb / Lacoste / Polo
  • Selalunya digunakan oleh pekerja kilang sebagai uniform mereka.
  • Menggunakan 2 bahan sama ada:
    • CVC: lembut
    • TC: kasar

7. Cotton Interlock
  • Diminati oleh golongan berduit.

8. F1 / Baju Korporat
  • Diinspirasi dari Formula 1.
  • Bahan:
    • Viscost
    • Polysoft - senang terbakar.
  • Tempahan:
    • ready made biasanya didapati dari pembekal Oren Sport.
    • custom made biasanya lebih lembut.

9. Anggola Combed-Cotton
  • Hitam berkilat.
  • Murah tetapi nampak ekslusif.

10. Vest
  • Ada kain lining di dalam.
  • Jaket jenis takde lengan.

11. Jaket
  • Biasanya digunakan dalam bidang:
    • Teknikal.
    • Korporat: bahagian luar dari polyster atau polysoft.

12. Kot Makmal
  • Biasanya digunakan oleh pekerja makmal atau doktor.
  • Bahan digunakan adalah TC Drill / Cotton Drill.

13. Tahan Api / Fire Re-standard Drill (tak tahu la betul ke tak eja ni) haha
  • Mampu tahan api selama 5 saat hingga 30 saat
  • Biasanya digunakan oleh polis, bomba, askar, RELA dan sebagainya.
***


POIN-POIN PENTING TENTANG TEKNIK PERCETAKAN - SILKSCREEN / SCREEN PRINTING

Apa itu silkscreen printing? Biasanya guna bahasa Inggeris kan? Dalam bahasa Melayu, ia adalah cetakan saring sutera. Kain untuk mencetak setiap rekaan adalah diperbuat daripada kain sutera.

Kain sutera tu pula ada jenis-jenis dia. Harga ikut jenis kehalusan setiap sulaman benang pada kain. Nak terangkan detail sangat kang korang pening pula. Google la sendiri ye.

Sebab itu harga setiap blok cetakan mampu mencecah RM60 untuk blok bersaiz A4 dan RM80 untuk blok bersaiz A3. Bukan hanya sebab kain saja tetapi bahan grafik yang nak dicetak pun mainkan peanan dalam penentuan harga. Ada la proses-proses dia.

Dan apabila pelanggan ingin mencetak banyak spot (sama ada di dada, belakang, lengan dsbnya), ia menjadi semakin mahal apabila rekaan yang mahu dicetak memerlukan pelbagai warna. Ia sama sekali tidak sama dengan cetakan heatpress yang menggunakan teknik cetakan komputer warna penuh. Nak 100 warna pun tiada masalah harga mahal.

***

POIN-POIN PENTING TENTANG TEKNIK PERCETAKAN - DTG
   
POIN-POIN PENTING TENTANG PERCETAKAN - JENIS CAT

Bahan utama untuk mencetak mestilah cat kan? Cat untuk cetakan baju ni ada macam-macam. Jom sambung baca lagi!

Jenis-jenis cat dan sedikit sebanyak penerangannya:
1. Rubber Dye
  • Selalunya digunakan untuk hasil cetakan timbul (emboss) melalui teknik heatpress.
  • Cepat kering dan ramai pencetak baju menggunakannya.
  • Ada dua jenis bancuhan:
    • Oil base
    • Water base
  • Warna hitam boleh digunakan seperti TC Dye.

2. TC Dye
  • Cat jenis ini jenis mampu serap peluh.

3. Gold Dye
  • Kos agak mahal tapi cantik.
  • Untuk yang tiada bajet, boleh guna warna kuning keemasan.

4. Glow In The Dark
  • Dihasilkan daripada sejenis serbuk yang dicampur dengan dye.
  • Selalunya ada warna hijau sahaja kerana warna lain kurang permintaan.
5. CMYK
  • Singkatan daripada Cyan, Magenta, Yellow, Black.
  • Untuk cetakan ini kos perlu ditambah adalah kos filem.
  • Biasanya harga filem mengikut saiz adalah:
    • Saiz A4: RM100
    • Saiz A3: RM150
***

POIN-POIN PENTING TENTANG TEKNIK PERCETAKAN - CETAKAN DTG

1. DTG adalah singkatan dari frasa Direct To Garment yang dalam bahasa Melayu bermaksud Terus Ke Pakaian.
2. Seperti namanya, ia adalah teknik cetak dari mesin cetak terus ke atas pakaian. Untuk hasil lebih cantik lagi, tambahkan dengan kaedah heatpress.

POIN-POIN PENTING TENTANG TEKNIK PERCETAKAN - CETAKAN PLASTISOL

1. Sesuai untuk cetakan halus dan tahan lama.
2. Dua jenis:
  • Oil base
  • Water base

POIN-POIN PENTING TENTANG TEKNIK PERCETAKAN - CETAKAN SUBLIMATION

1. Cetakan menggunakan mesin cetak (printer).
2. Sesuai untuk kain dari bahan polyster sahaja.

****

Setakat itulah ilmu percetakan yang sempat saya kutip sambil main kejar-kejar dengan si bongsu. Takpelah. Sekurangnya saya dah dapat rasa (pegang untuk tahu kualiti, ketebalan dsbnnya) kain-kain tu. Malah boleh bezakan sikit-sikit bila sentuh setiap hasil cetakan dengan teknik berbeza.

Siapa nak "rasa" dan tahu kain-kain dan jenis cetakan tu, silalah ke Kotak Hitam Art Studio. Saya tak simpan stok sebab belum ada tempat sesuai. Tapi kalau nak datang jenguk tempat kami beroperasi boleh juga. PM saya di 011-18578412 atau hubungi saya di 03-87416034.

Terima kasih sudi baca sampai habis...


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

PENGALAMAN SEBAGAI PEMBANTU TADBIR N17 DI SEKOLAH PENGAJIAN SISWAZAH, UPM

BERNIAGA KIOSK

AKU JUAL MASA