PANDUAN BERNIAGA PASAR MALAM

Malam ni saya cuba cari idea untuk menaip di blog ini berdasarkan pengalaman dulu dan dapat idea untuk dijadikan panduan kepada sesiapa yang baru nak mula berniaga di pasar malam dan tidak tahu bagaimana.

Sebelum anda pergi ke pasar malam dan dengan selamba letak kenderaan dan buka tapak meja tanpa segan silu atau main 'langgar' je, ada baiknya anda baca dulu sedikit perkongsian saya.

1. Cari tapak niaga pasar malam paling dekat dengan kawasan tempat tinggal anda supaya mudah anda mengusung barang dan jimat petrol. Sekarang zaman online. Cari saja guna khidmat Google. Masuk ke laman web Majlis Perbandaran kawasan anda dan anda akan jumpa senarai pasar malam yang ada di kawasan anda. Jadi, anda tak perlu buang masa dan duit untuk pergi berpusing seluruh daerah untuk mencari. Senaraikan ikut hari setiap pasar diadakan.

2. Dah ada senarai pasar mana anda mahu berniaga, kenalah anda "berjalan-jalan" sambil beramah-mesra bertanya dan berbual-bual dengan peniaga yang sudah sedia ada di situ. Lebih baik lagi jika anda menunggu penganjur pasar malam itu dan bertanyakan prosedur yang perlu diikuti. Biasanya, peniaga yang pertama kali berniaga di satu-satu tapak pasar malam akan "dimaafkan" sekiranya main parking dan buka meja saja. Tapi minggu-minggu berikutnya, syarat-syarat yang diberi oleh penganjur mestilah dipatuhi.

3. Dah dapat tapak, mulakanlah perniagaan anda dengan niat yang baik. Berniagalah semahu anda asal tak lupa kewajipan pada Allah s.w.t. Jaga solat terutamanya. Ramai peniaga pasar malam tidak menjaga solat (merujuk pengalaman saya selama lebih 5 tahun). Hasilnya, yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran. Kalau dapat pula, tidak bahagia. Kalau tak bergaduh suami isteri, anak-anak huru-hara.

Itu saja perkongsian saya kali ini. Ada soalan boleh mesej Facebook saya atau Whatsapp saya. 😉

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

PENGALAMAN SEBAGAI PEMBANTU TADBIR N17 DI SEKOLAH PENGAJIAN SISWAZAH, UPM

BERNIAGA KIOSK

PENGALAMAN PERNIAGAAN PERCETAKAN