FOKUS! RAHSIA KEKAL ATAS 'TREK' SEMASA BEKERJA DI RUMAH

Sumber foto: aqifazizan.com

Setiap apa pekerjaan yang dilakukan, semuanya memerlukan fokus. Fokus adalah kemampuan konsentrasi kepada sesuatu objek atau perkara tanpa mempedulikan hal-hal lain.

Bila sebut fokus, selalunya golongan ibu lebih mudah terganggu. Lebih-lebih lagi apabila mempunyai anak-anak sekecil 1 hari hingga 6 tahun.

Sebagai seorang surirumah yang berniaga kecil seperti saya, fokus memang sangat mudah terganggu. Masa yang ada mesti dibahagi sebaiknya antara anak, suami, kerja rumah dan pengurusan perniagaan.

Kehadiran anak-anak kecil pastinya lebih memerlukan perhatian memandangkan mereka kecil hanya sekali. Jadi, bagaimana mahu menguruskan perniagaan sambil mengurus rumahtangga?

Antara yang boleh saya kongsikan buat masa ini adalah:

#1 Wujudkan jadual rutin harian anda
Image result for rutin harian
Sumber foto: mkhai,com

Jika anda cari di Google mengenai bekerja di rumah, kebanyakan mereka yang bekerja di rumah mempunyai jadual rutin harian mereka sendiri. Wajib ada jika mahu fokus!

Jadual rutin tidak semestinya anda perlu tulis dengan waktunya sekali. Anda boleh mulakan dengan menyenaraikan semua aktiviti anda setiap hari. Kemudian barulah anda tuliskan waktu bila aktiviti itu selalunya dilakukan.


#2 Gunakan papan buletin
Image result for papan buletin
Sumber foto: id.getfreedownload.com

Selepas tulis dan senaraikan, anda boleh cetak (jika anda taip di dalam komputer). Hiaskan juga untuk menambah semangat anda setiap kali merujuk jadual anda. Kemudian tampalkan di papan buletin.

Papan buletin ini anda boleh lekatkan di dinding. Pilihlah sama ada menggunakan polistrin, papan kayu, papan putih dan sebagainya yang anda selesa.

Kaedah visual ini selalunya akan buat anda lebih fokus berbanding jadual yang diletak di dalam fail.


#3 Susun atur aktiviti anak-anak
Sumber foto: amomjourneys81.wordpress.com

Cara ini sangat membantu anak-anak dan diri anda dalam mengekalkan fokus. Selain anda memerlukan jadual, anak-anak juga mesti diajar mempunyai rutin harian mereka sendiri. Tampalkan di tempat yang sesuai dan mudah dilihat anak-anak.

Untuk anak-anak yang belum pandai membaca, gunakan gambar. Cubalah!


#4 Sokongan suami / keluarga
Sumber foto: irfankhairi.com

Sokongan dari suami juga perlu. Ini penting bagi memastikan rancangan anda berjalan dengan lancar. Bagaimana sokongan yang diperlukan? Bincang dengan suami dan ajak suami memahami rutin harian anda supaya suami boleh membantu ketika berkelapangan.

Untuk mereka yang mempunyai suami yang sering ke luar kawasan, disiplin diri sangat penting. Anda juga mesti usaha bersabar dengan kerenah anak-anak yang pastinya akan membuat anda tersasar dari fokus.

Jika tiada suami, keluarga juga boleh dibawa berbincang mengenai apa yang anda mahu lakukan. Atau anda mulakan sahaja senarai dan buletin. Kemudian, terangkan kepada ahli keluarga supaya mereka mahu melibatkan diri membantu anda juga.


*********

Saya juga sedang berusaha fokus. Susah itu bukan alasan. Yang penting, bertindak atau tidak. Merangkak atau berlari, buat sahaja! Asalkan bergerak setapak ke hadapan.

Orang yang gagal merancang, merancang untuk gagal. Rancangan tanpa tindakan hanyalah mimpi dan harapan.

Sumber teks: Pengalaman
http://ziadahzainalabidin.blogspot.my/

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

PENGALAMAN SEBAGAI PEMBANTU TADBIR N17 DI SEKOLAH PENGAJIAN SISWAZAH, UPM

BERNIAGA KIOSK

PENGALAMAN PERNIAGAAN PERCETAKAN