LANGKAH MUDAH BINA GALERI DI BLOG

Assalamu'alaikum semua. (^_^)

Oleh kerana saya agak sibuk menyediakan blog khas perniagaan percetakan saya, saya kurang jenguk blog peribadi ini.

Perniagaan ini menyediakan khidmat mencetak kad undangan perkahwinan dan surah Yasin untuk majlis tahlil. Kalau sudi menjenguk boleh ke link ini, Put3 Sweet Gallery Semenyih. (*^_^*)

Dalam saya memasang "tiang seri" di blog tersebut, saya terfikir, bagaimana mahu meletakkan gambar produk yang banyak di dalam satu album? Kan kalau kita guna blog, gambar yang dimasukkan perlu ditarik ke bawah untuk melihat semua gambar. Ia agak meletihkan jika gambar mencecah puluhan. Saya pun cuba tanya pakcik Google. Walaupun kebanyakan blog di dalam bahasa Indonesia dan perkongsian mereka agak memeningkan, saya teruskan juga klik setiap pautan sehinggalah terjumpa satu blog yang menghubungkan saya dengan satu laman yang memang disarankan untuk anda guna jika mahu bina galeri atau katalog dengan cara mudah. Sangat senang dan praktikal.

Saya perkenalkan laman ini dengan pautannya Quick Gallery. Anda akan dibawa ke paparan seperti di bawah.

 
Quick Gallery ini adalah sebuah laman web yang menyediakan perkhidmatan web yang membantu anda untuk memaparkan gambar dari akaun Facebook, Instagram, Picasa dan Flickr dengan cara yang mudah.

Ia boleh digunakan dalam laman web dan juga ia kelihatan menakjubkan dengan blog. Ia berfungsi dengan baik dengan mana-mana platform berblog seperti Blogger.com.

Foto-foto akan diambil dari album-album sedia ada di dalam akaun-akaun media sosial yang saya sebut tadi.

Di bawah ini saya kongsikan cara masukkan gambar melalui akaun Facebook sahaja ye. Akaun lain tu anda boleh rujuk di laman web tersebut.

  1. Klik "Create Gallery" atau "Build Your Gallery" pada laman utama QuickGallery.com.
  2. Pilih "Facebook".
  3. Klik butang "Sign In".
  4. Masukkan username dan password akaun Facebook anda.
  5. Pilih album mana dari akaun Facebook yang anda mahu jadikan galeri di dalam senarai drop down.
  6. Klik "Next".

Tak faham boleh tonton tutorial video di pautan ini --> Video Tutorial Quick Gallery.

Sekian. Terima kasih sudi singgah. Kongsi jika ada manfaat untuk rakan-rakan lain.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

PENGALAMAN SEBAGAI PEMBANTU TADBIR N17 DI SEKOLAH PENGAJIAN SISWAZAH, UPM

BERNIAGA KIOSK

PENGALAMAN PERNIAGAAN PERCETAKAN