Isnin, 5 Oktober 2015

10 TIPS RUMAH SENTIASA KEMAS & BERSIH

Sebagai surirumah seperti saya, menguruskan 3 orang anak sendirian memang rasa seperti nak gila. Apalagi mereka yang mempunyai lebih ramai anak.  Ada hari-hari yang kita rasa huru-hara. Di samping menyiapkan anak-anak, menjalankan perniagaan online dan penulisan, menyediakan makanan tepat pada masanya, kerja-kerja rumah yang ada berkemungkinan besar tertangguh. Walau bagaimana gila pun hidup kita, ada beberapa perkara mudah kita boleh lakukan untuk pastikan rumah sentiasa bersih dan kemas — hanya dalam beberapa minit setiap hari!

#1 15 MINIT SAHAJA
Setiap petang, ambil 15 minit untuk mengemas rumah. Bila kita lakukan ini, kita akan tidur dengan rumah yang teratur dan bangun dengan keadaan yang sama. Ini akan menurunkan kadar tekanan atau stress ketika bangun dari tidur, terutama apabila terpandang pinggan-mangkuk yang perlu dibasuh atau permainan anak-anak yang bersepah menanti diletakkan di tempatnya semula. Kita akan rasa menakjubkan apabila dapat membuat perkara ini dalam masa yang pendek!

#2 GUNAKAN JAM RANDIK
Pasti ada ibu-ibu dan suri semua pernah menonton rancangan Nanny 911 di NTV7 suatu masa dulu. Perasan tak mereka akan gunakan jam randik untuk mendisiplinkan anak-anak? Sebenarnya kita boleh amalkan bukan sahaja pada anak-anak, tetapi diri kita sendiri! Setkan masa (boleh mula dengan langkah #1 di atas) dan bila jam telah berbunyi, kita sudah siap mengemas. Jangan risau jika tidak siap semuanya. Makin lama kita latih diri dan jadikan ia rutin, kita akan jadi semakin cekap dan cepat!

#3 JANGAN BENARKAN PENAMBAHAN BARANGAN TIDAK PERLU
Sering terjadi di mana kita hanya letak sesuatu barang itu bukan di tempatnya dan biarkan hingga berlonggok dan kemudian terlupa untuk mengemasnya semula. Jangan benarkan ia terjadi! Apabila kita sudah selesai dengan sesuatu perkara itu seperti membaca buku, melipat baju, mengira bil, mencatat resit perbelanjaan — apa-apa sahaja — letakkan di tempatnya. Jika kita tidak bertindak melonggok kerja kita, kita tak tahu di mana ia, kita akan menambah masalah dengannya!

#4 FOKUS PADA SATU TUGAS
Jika kita tiada 15 minit untuk mengemas, fokus pada satu sahaja dahulu. Contohnya; membersihkan dapur atau perlu mengadakan mesyuarat dan membersihkan ruangan keluarga? Hanya pilih satu ruangan untuk fokus dan jangan risaukan yang lain.

#5 BERIKAN TEMPAT TINGGAL UNTUK SEMUA
Apabila sesuatu barang itu ada "tempat tinggal" ia menjadi lebih mudah untuk mengemas dan menyusun-atur. Semakin kita tersusun, semakin kurang masalah rumah bersepah atau tidak kemas. Kita boleh mulakan dengan menyediakan fail untuk semua bil yang perlu dibayar setiap bulan. Jadikan ia tabiat supaya jika kita mempunyai masalah sering mengumpulkan semua surat di satu tempat, kita akan mendapati tabiat ini membantu kita. Jadi, apabila kita mencari sesuatu bil, ia ada di tempatnya. Dari tabiat ini, gunakan juga untuk menyusun-atur keadaan di bilik anak-anak, dqpur dan ruangan lain di dalam rumah.

#6 PASTIKAN SELURUH ISI RUMAH TERLIBAT
Apabila tiba masa mengemas, libatkan semua ahli keluarga. Arahkan anak-anak mengutip permainan mereka. Minta bantuan suami mengemas ruangan keluarga sementara kita membersihkan dapur. Bukan seorang sahaja yang terlibat menyepahkan rumah — semua orang menyumbang. Ini bukan sahaja memudahkan kerja memastikan rumah teratur, tetapi juga mengajar anak-anak tentang tanggungjawab dan saling membantu dalam rutin di rumah.

#7 LAKUKAN TUGASAN BERGANDA DENGAN BETUL
Kita mesti tahu had kita. Kita mungkin mampu melipat baju sambil mengajar anak-anak menyiapkan kerja sekolah. Walau bagaimanapun, menyusun pinggan dan memasak mungkin tidak dapat dilakukan serentak. Melakukan tugasan serentak boleh membantu kita menyelesaikan lebih banyak kerja dalam jangka masa yang pendek — selagi mana kita melakukannya dengan cara yang betul.

#8 BASUH BAJU PADA WAKTU MALAM
Pakaian adalah satu perkara yang sering menjadi masalah terkumpul dengan cepat. Jadikan tabiat meletakkan pakaian ke dqlam mesin basuh setiap petang. Kita boleh mulakan sebaik sahaja pulang kerja (untuk suri berkerjaya) dan basuh ia sementara kita siapkan menu makan malam. Selepas makan malam, keringkan baju (jika ada mesin pengering). Sebelum tidur, lipat baju dan simpan.

#9 GUNA VAKUM
Jika kita tiada masa untuk membersihkan rumah, sekurang-kurangnya sapu rumah. Hanya dengan menyapu atau vakum lantai sahaja sudah boleh menjadikan rumah kelihatan lebih bersih.

#10 KESEMPURNAAN TIDAK WUJUD Jangan risau tentang rumah kita yang kelihatan tidak sempurna. Semakin cepat kita tahu apa itu "cukup bersih", kita akan menjadi lebih gembira.

*********

Sekian 10 Tips Rumah Sentiasa Kemas dan Bersih dari saya.

Sumber foto: Google

Tiada ulasan:

Catat Komen