KEWAJIPAN MENDIDIK ANAK DAN ISTERI : KISAH ANAK KECIL DAN PEROMPAK

Hari ini tiada perkara menarik. Hanya aktiviti rutin dan aktiviti melayan kerenah Aleef yang bosan kerana abang-abangnya tiada di rumah. Suami juga lambat pulang kerana bekerja lebih masa.

Saya cuma mahu kongsi sedikit sahaja hari ini. Tadi saya tonton TV AlHijrah slot Taman Syurga yang dihoskan oleh Syeikh Habib Ali, bertajuk Wajib Mendidik Anak dan Isteri. Saya tertarik dengan kisah yang disampaikan dan mahu berkongsi dengan anda semua. Komen pendapat anda setelah membacanya ya.

*******************************************
Slot Taman Syurga - Habib Ali - TV Alhijrah
Tajuk: Wajib Mendidik Anak dan Isteri
Teks olahan: Ziadah Zainal Abidin

Satu ketika, seorang anak kecil dipesan ibunya supaya tidak berkata dusta (bohong/tipu) walau di mana saja dia berada.

Anak kecil ini kemudiannya mengikuti sebuah kafilah. Di pertengahan jalan, kafilah ini ditahan perompak. Semua barangan mereka dirampas. Anak kecil ini hanya memerhati sahaja sehingga dia ditanya oleh salah seorang perompak.

"Apakah kamu punya harta?"

"Ya. Ada." Jawab anak kecil tadi.

"Di mana hartamu?"

"Di dalam kocek aku ini."

Perompak tersebut memanggil ketuanya untuk memeriksa. Ternyata kata-kata anak kecil tersebut adalah benar. Perompak yang hairan bertanya kepada anak kecil itu.

"Mengapa kamu berkata benar sedang engkau tahu apa yang aku sedang lakukan?"

"Aku telah berjanji pada ibuku agar tidak berdusta."

"Ibumu tidak ada di sini. Jadi kenapa engkau masih kekal tidak berdusta?"

"Kerana perjanjianku ini disaksikan Allah s.w.t. yang sentiasa memperhatikan aku."

Ketua perompak lantas mengarahkan pengikutnya memulangkan barangan kafilah tersebut. Dia kemudian bertanya.

"Mahu ke mana kamu selepas ini?"

"Aku mahu belajar di sebuah negeri.."

"Aku mahu mengikut kamu." Kata ketua perompak itu.

*****************************************

Dari kisah ini, apa pelajaran yang anda dapat jika dipandang dari segi kekeluargaan?

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

PENGALAMAN SEBAGAI PEMBANTU TADBIR N17 DI SEKOLAH PENGAJIAN SISWAZAH, UPM

BERNIAGA KIOSK

PENGALAMAN PERNIAGAAN PERCETAKAN