ANAK KURANG SIHAT HARI JADI SURAM

Teks: Ziadah Zainal Abidin
Sumber: Pengalaman
Entri: 8

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera.

Hari ni agak suram kerana anak-anak saya kurang sihat dan memerlukan penjagaan rapi. Muhammad Aleef Azfar yang baru berusia 4 bulan diserang selsema dan demam dari malam semalam. Tak senang tidur dibuatnya.

Tengahari tadi suami minta kebenaran keluar pejabat untuk menghantar anak-anak ke klinik tempat saya bekerja dulu. Klinik Aisha di Seksyen 7, Bangi. Doktor timbang beratnya sebelum memberi preskripsi ubat. 7.1 kg beratnya. Kata doktor, macam budak umur 1 tahun. Memang betul pun. Abang-abangnya tidak sebesar dia semasa bayi. Berat juga tidak tambah 1kg setiap bulan. Cuma dia seorang saja yang berbadan besar dan berat naik ketara. Selepas pemeriksaan doktor, tak sangka pula yang bayi saya ini perlu diberi Neb. Maklumlah. Dia tak pernah demam dan selsema teruk. Sayu tapi comel je tengok reaksi dia masa ambil Neb. Selesai Neb, doktor periksa lagi dan beri preskripsi. Giliran abangnya, Muhammad Akif Aqil pula diperiksa. Nasib baik tidak perlu Neb. Hanya diberikan ubat selsema dan batuk sahaja.

Pulang ke rumah, saya tidurkan bayi dalam buaian dan menyambung kerja-kerja rumah yang tertangguh. Menjelang zohor, saya sudah mula kehabisan tenaga. Selepas makan tengahari dan solat zohor, saya ambil masa untuk tidur sebentar. Walaupun kurang selesa kerana cuaca terlalu panas, bila mata dah mengantuk, tidur tetap tidur.

Bangun dari tidur, sudah asar. Mandi dan solat kemudian mandikan anak-anak dan sediakan makan malam. Makan bersama anak-anak dan kemudian menonton TV2 rancangan Golden Phoenix kegemaran saya. Habis menonton, kemaskan rumah dan solat maghrib. Selepas solat, berbaring-baring bersama anak-anak menanti mereka mengantuk dan tidur. Sambil itu, saya bersosial bersama rakan-rakan bisnes di dalam kumpulan Semenyih Bisnes Group. Saling bertukar pendapat dan memperkenalkan perkhidmatan dan produk masing-masing.

Selepas anak-anak tidur, barulah saya menaip di sini. Sekarang saya pula semakin beransur sihat dengan amalan minuman beralkali iaitu Jus Himax5 dan CMD. Alhamdulillah. Walaupun mata saya masih gatal-gatal kerana resdung, ia semakin berkurangan. Nanti saya ceritakan lagi. Terima kasih sudi baca.

Muhammad Aleef Azfar

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

PENGALAMAN SEBAGAI PEMBANTU TADBIR N17 DI SEKOLAH PENGAJIAN SISWAZAH, UPM

BERNIAGA KIOSK

AKU JUAL MASA