BELAJAR PENJENAMAAN DIRI DI ABDR

Teks: Ziadah Zainal Abidin
Sumber: Peribadi dan Cik Azuriyah
Entri: 15

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera.

Saya ingin berkongsi lagi perjalanan saya dalam Akademi Bekerja Di Rumah ini. Walaupun baru lagi di dalam akademi ini, saya mula belajar lenggok bahasa aras tinggi daripada senior-senior kelas. Insya-Allah, lagi banyak membaca dan menulis, lagi banyak perkongsian saya yang boleh memberi manfaat pada pembaca.

Apa yang saya belajar setakat hari ini di dalam akademi ini ialah meletakkan Allah s.w.t sebagai perkara utama dalam setiap perkara yang dilakukan. Saya juga diberi tips-tips menjemput rezeki yang dipraktikkan mereka. Bertatih-tatih saya dalam bidang ini bersama mereka. Sambil belajar menulis dapat juga belajar bagaimana menjenamakan diri sendiri atau lebih dikenali sebagai online positioning.

Pagi ini saya dapat mesej dalam kumpulan rakan sekelas. Guru Anyss minta kami cuba mencari nama masing-masing di carian Google. Apa yang saya jumpa semasa menaip nama saya? Lihat gambar di bawah:


Dua gambar ini melambangkan saya gagal menjenamakan diri saya dengan betul kerana kurang aktif di blog. Lihat pula gambar di bawah:


Blog saya hanya keluar apabila saya menambah perkataan 'jurnal' selepas nama saya. Saya disarankan guru supaya lebih aktif lagi di blog.

Blog sebenarnya adalah satu kad bisnes percuma untuk peniaga mahupun penulis yang baru memulakan langkah. Ini kerana salah satu kebiasaan apabila kita mencari sesuatu pada carian Google, kita akan menaip perkataan tersebut. Begitu juga halnya dengan blog. Apabila pembaca atau bakal pelanggan mahu mencari kita, mereka akan terlintas nama 'kita' terlebih dahulu. Jadi, letak seberapa banyak 'kad bisnes' ini. Semakin banyak kita muatnaik (update), semakin mudah carian pembaca dan bakal pelanggan. Sangat penting juga apabila kia meletakkan satu aras kaitan nama dan apa yang kita usahakan.

Sebagai contoh, jika dengar nama Azuriyah (salah seorang alumni ABDR) mesti pasak pembaca dengan sulaman (beliau pemilik blog seni sulaman dan kreatif). Jadi tak ada bayangan jual kek, jual roti atau jual perabot.

Apabila kita sendiri fokus dengan apa yang kita mahu tulis, pembaca juga jelas dengan kita. Jika kita sendiri keliru mahu fokus tulis apa, pembaca 10 kali keliru.

Di sini langkah pertama penjenamaan diri dan bisnes cik Azuriyah tadi.

Nama: Azuriyah Mohamad
Emel: azuriyahmohamad@gmail.com
Url blog: azuriyahmohamad.blogspot
Tajuk blog: Seni Sulaman Dan Kreatif

Di bawah ini adalah ulasan pembaca mengenai blog Cik Azuriyah yang menyatakan pembaca jatuh cinta dengan tulisan beliau lalu terus menghubungi beliau. Begitulah apabila pembaca sudah teratrik dengan apa yang kita kongsi, gaya bahasa yang menarik, pembaca akhirnya terus berhubung dengan kita.



Belajar lebih lanjut dalam kelas ABDR. Pendaftaran dibuka setiap hari. Hubungi saya. Terima kasih sudi membaca.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

PENGALAMAN SEBAGAI PEMBANTU TADBIR N17 DI SEKOLAH PENGAJIAN SISWAZAH, UPM

BERNIAGA KIOSK

PENGALAMAN PERNIAGAAN PERCETAKAN