ABDR Di Hati ♥

Teks: Ziadah Zainal Abidin
Sumber: Pengalaman
Entri: 12

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera.

Seperti biasa, sebagai ahli Akademi Bekerja Dari Rumah (ABDR), saya perlu mencatat di sini setiap hari sebagai latihan menambahbaik skil mengarang dan berkongsi.

Bekerja dari rumah tidak semudah disangka orang yang tidak pernah bekerja dari rumah terutamanya jika belum punyai anak. Inilah cabarannya sebagai surirumah yang melakukan semua kerja di dunia di dalam rumah sendiri. Kenapa semua kerja di dunia? Kerana surirumah bukan sahaja isteri dan ibu tetapi juga chef, guru, pengasuh, pencuci, pembantu fesyen, akauntan dan sebagainya.

Hebat kan jadi surirumah? Saya sudah menyandang jawatan ini terlalu lama. Namun rasa lelah itu akan hilang bila semua kerja saya dihargai dengan senyuman dan pertolongan. Apalagi jika anak-anak comel memandang ke dalam mata, senyum dan berkata "Terima kasih" apabila hajat mereka tercapai. Kadang-kadang mereka tidak menyatakannya dengan perkataan tetapi memberi pelukan dan senyuman.

Kembali kepada topik ABDR tadi, pilihan saya menyertai blog penulisan, kelihatan tidak salah kerana ia mengajar saya menukar emosi negatif akibat letih kepada emosi positif. Malahan dengan bimbingan dari guru dan sokongan rakan kelas juga banyak membantu kestabilan emosi.

Tiada juga paksaan untuk menyiapkan tugasan diberi. Semuanya bergantung kepada keputusan tindakan sendiri. Cepat bergerak, cepatlah hasilnya. Begitu juga sebaliknya. Kan kita yang membuat pilihan? Apa pun, saya syukur menemui ABDR ini.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

PENGALAMAN SEBAGAI PEMBANTU TADBIR N17 DI SEKOLAH PENGAJIAN SISWAZAH, UPM

BERNIAGA KIOSK

PENGALAMAN PERNIAGAAN PERCETAKAN