5 RENCAH 5 RASA

Teks: Ziadah Zainal Abidin
Sumber: Peribadi dan YouTube
Entri: 17

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera.

Kenapa tajuk catatan saya hari ini macam pernah tengok ye? Ya. Pasti ramai yang pernah menonton rancangan masakan yang disiarkan di TV3 ini yang bertajuk 5 Rencah 5 Rasa yang dikendalikan oleh Chef Shers.

Apa yang menarik ingin saya kongsi mengenainya? Memanglah menarik bagi saya kerana Chef Shers ini adalah rakan sekelas saya semasa belajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Abdul Aziz Shah, Kajang dulu. Sebagai rakan kelas, sebenarnya saya agak tertarik untuk bercerita mengenai beliau kerana saya tidak pernah melihat beliau memasak ataupun masuk pertandingan memasak di sekolah. Saya cuma pernah belajar Tae-Kwan-Do saja dengannya tetapi tidak habis kerana ayah saya tidak benarkan saya belajar seni pertahanan diri. Mungkin sebab saya sudah cukup garang. Hihi

Nama sebenar Chef Shers ini adalah Lian Sher Son. Saya kenal beliau hanya setakat Tingkatan 5 kerana terputus hubungan dengan kawan-kawan sekolah selepas itu. Beliau memang rajin. Malahan saya juga terkejut sebenarnya semasa beliau tunjukkan jumlah mata pelajaran yang beliau ambil untuk Sijil Pelajaran Malaysia dulu. Beliau juga pernah bertanya saya mengenai Islam serba sedikit. Hanya sekadar cuba memahami kenapa dan mengapa Islam melarang itu dan ini. Walaupun saya bukan pakar, cuba juga jawab. Tidak ingat pula saya bentuk soalan dan jawapannya. Sudah lebih 10 tahun berlalu semua itu.

Setahu saya beliau beragama Kristian dan keturunan Baba Nyonya. Pernah juga saya tanya mengenai bahasa Cina sebab saya tidak pernah dengar beliau berborak dalam bahasa tersebut sama ada dalam bahasa Mandarin mahupun Kantonis. Beliau cuma beritahu yang beliau faham tetapi sukar menuturkan semula. Ini perkara yang saya ingatlah.

Rancangan TV3 inilah yang mendorong saya mencuba mencari beliau di laman Facebook. Melalui beliau jugalah saya berjaya menjejak kawan-kawan sekolah menengah dahulu. Teknologi memang bagus kan? 

Chef Shers a.k.a Lian Sher Son
Baiklah. Sekian saja perkongsian saya hari ini. Sebenarnya saya sedang memasak sambil menonton rancangan ini. Terpanggil pula untuk berkongsi di sini. Terima kasih sudi membaca. (^_^)

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

PENGALAMAN SEBAGAI PEMBANTU TADBIR N17 DI SEKOLAH PENGAJIAN SISWAZAH, UPM

BERNIAGA KIOSK

PENGALAMAN PERNIAGAAN PERCETAKAN