KELAS ONLINE WEBINAR BERSAMA AQIF AZIZAN

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Jam 8.30 malam, 7 Ogos 2015, saya terbaca status copywriter terkenal dari syarikat Write To Wealth iaitu Aqif Azizan di Facebook. Yang menarik perhatian saya adalah perkataan percuma. Ya. Kelas online percuma secara live. Dari jam 9.00 malam hingga jam 10.30 malam.

Perkongsian beliau kali ini sebenarnya lebih kepada back to basic atau kembali kepada asas. Ini pendapat saya sahaja ye. Pembaca semua boleh rujuk slaid beliau yang saya sempat screenshot di dalam kelas tadi di bawah ye.

Selepas pembaca semua membaca dan melihat serta memuatturun slaid ini (minta izin dulu ye), apa yang anda belajar dari slaid-slaid di bawah? Kongsi dengan saya pendapat atau soalan anda. Terima kasih.


Di dalam slaid ini, kami (semua penonton termasuk saya) dijelaskan tentang bagaimana syarikatnya membuat kajian memilih pelanggan. Ini boleh dipraktikkan sebelum anda mulakan bisnes anda. Ingat! Setiap eksperimen anda akan memberi keputusan berbeza. Eksperimen ni bukanlah bermaksud anda perlu kenal luar dalam peribadi pelanggan atau bakal pelanggan. Ia bermaksud anda kenal apa pelanggan mahu.


Slaid ini pula menerangkan cara terbalik memilih pelanggan sebelum anda mengarang ayat iklan anda. Selalunya, kita kenal pelanggan dahulu, baru kenal masalah dia. Kaedah ini diterbalikkan kepada kenal masalah dulu, baru cari pelanggan yang ada masalah tu.

Contohnya masalah ibu-ibu yang stress nak kerja dan tinggal anak sebab baca, dengar dan tonton banyak berita anak-anak didera pengasuh atau mati tersedak susu. Ini contoh ye. Jangan marah pula.
Penyelesaiannya? Kita tawarkan penyelesaian dengan membuka peluang bekerja hanya di rumah seperti Akademi Bekerja Di Rumah ini. Boleh mulakan mengikut bajet dan masa ibu-ibu tersebut. Jadi, ibu-ibu tidak perlu risau anak-anak berisiko didera apabila dihantar kepada pengasuh yang tidak dikenali sikap dan hati budinya.

Sekali lagi saya beritahu, ini contoh ye. Kakak-kakak pengasuh janganlah marah pula. Siapa terasa dia ada buatlah tu. Kan?


Slaid yang ini pula menggunakan kajian kes terhadap pelanggan mereka (Write To Wealth) iaitu peniaga powerbank. Siapa tak tahu powerbank tu apa, silalah tanya pakcik Google ye. 

Ketiga-tiga masalah di atas adalah kajian untuk mendapatkan pelanggan yang tepat. Menurut tuan Aqif Azizan, masalah yang paling mendapat perhatian adalah yang pertama. Kenapa? Saya rasa anda semua boleh jawab soalan tu.


Slaid yang ni pula, menerangkan yang kita mesti ikut prinsip untuk 1 iklan 1 tawaran sahaja dan letakkan had masa tawaran.

Contoh dalam Akademi Bekerja Di Rumah:
Masalah: Stress kerja di luar rumah dan mahu berhenti
Target Pelanggan: Ibu-ibu bekerja
Iklan: Beli 2 ebook berkaitan kerja di rumah
Tawaran: Bonus 1 ebook berkaitan
Had masa: Hingga 31 Ogos 2015

Kalau contoh dari slaid tu:
Masalah: Susah caj telefon guna plug dan pengecas ambil ruang banyak dalam beg.
Target pelanggan: Wanita eksekutif.
Iklan: Powerbank mini
Tawaran: Waranti dan tukar baru
Had masa: 60 hari

Ini saya taip berdasarkan apa yang saya faham la ye. Agak kurang fokus tadi sebab sambil dengar sambil tonton sambil susu anak dan 'bersilat' dengan anak-anak.


Lepas dah faham masalah, kenal pelanggan, tulis tawaran iklan tu, barulah buat arahan pembelian atau orang sekarang panggil Call To Action (CTA). Boleh juga panggil cara beli atau cara hubungi kami. Apa-apa je la kan. Asal boleh faham.

Dalam hal nak suruh bakal pelanggan tadi bertindak, tuan Aqif Azizan ada berkongsi pengalaman beliau bahawa dalam kebanyakan cara berhubung ni, Whatsapp lebih menjadi keselesaan pelanggan berbanding SMS biasa.

Ada juga yang tanya, guna nombor +60123456789 atau terus 0123456789 untuk dihubungi lebih baik? Jawapannya, untuk kita yang meniaga dalam negara ni, tak perlulah nombor +60 tu. Guna macam biasa saja pun dah memadai.

Saya ada juga soal tentang bahasa yang tuan Aqif Azizan gunakan dalam hubungan pelanggan. Samada bahasa baku atau bahasa pasar. Sambil betulkan soalan saya (bukan bahasa baku tapi bahasa profesional), katanya, biasanya beliau mengikut keselesaan pelanggan. Ada juga yang menyampuk jawab di ruangan chat menyatakan Bahasa Melayu Tinggi. Terus saya teringat Puan Ainon Mohd. Jadi, ikutlah bahasa yang pelanggan guna ye. Tapi kalau bahasa "kurang belajar" tu, janganlah ikut ye. Lurus bendul sangat pula.

Lagi satu perkara dalam hal CTA ni, anda tidak disarankan untuk memberikan terus nombor akaun bank anda. Sebaik-baiknya tanya pada bakal pelanggan soalan yang tepat.



Yang ini screenshot ruangan chat contoh ayat iklan yang tuan Aqif Azizan sediakan. Bolehlah dipraktikkan ye.



Ni pula contoh ayat iklan tadi beserta gambar. Sebetulnya, gambar juga memainkan peranan penting dalam menarik pelanggan. Sesiapa yang hantu IG (Instagram) tu fahamlah kan?



Ini pula slaid yang menerangkan tentang pengurusan kewangan. Ni memang ramai orang gagal bisnes kerana sengaja tak rekod aliran kewangan. Saranan tuan Aqif Azizan adalah anda masuk Klinik BRC atau tuan klinik tu, tuan Bukhari Ramli.

Dalam Akademi Bekerja Di Rumah juga ada belajar tentang perakaunan ini. Jadi, anda ada 2 pilihan. Nak guru lelaki atau guru perempuan. Pilihan di tangan anda. Nak dua-dua pun boleh.




Ok. Dua slaid ini menyenaraikan 3 proses penting sebelum dapat berurusniaga dengan pelanggan anda ye.

Pertama: SEBELUM
Ini adalah proses paling kritikal kerana anda perlu kenal masalah, kenal pelanggan yang tepat, reka dan bereksperimen dengan tawaran iklan anda serta cipta CTA. Ia mungkin agak memakan masa. Paling cepat adalah 3 hari (ini pengalaman tuan Aqif ye).

Kedua: SEMASA
Proses yang ini lebih kurang seperti Trial and Error. Belajar, eksperimen dan tambah baik. Bukannya belajar, eksperimen dan berhenti. Hehe. Tu saya yang dulu.

Ketiga: SELEPAS
Yang ini akan menentukan samada anda dapat atau tidak pelanggan anda. Samada tetap atau sekali sahaja. Di sinilah anda membina kepercayaan dan kredibiliti. Sepantas mana anda menjawab CTA pelanggan, mengendalikan pesanan pelanggan dan sebagainya,


Yang tentang produk tak laku tu, saranan tukar segmen pelanggan bermaksud anda tukar target. Contoh, sebelum ni target anda semua wanita (maklumlah, cepat terpukau), tukar kepada wanita berkerjaya yang stress. Contoh sahaja ye. Spesifikkan masalah. Nampak tak?



Mula eksperimen iklan dengan skala kecil ini maksudnya anda gunakan kos paling minima untuk beriklan. Contoh, jika anda gunakan ruangan iklan di SOHO Directory dalam rangkaian Akademi Bekerja Di Rumah ini, pilih kos paling minima sebagai permulaan (jika anda belum pernah beriklan atau baru belajar). Apabila respon dan jualan meningkat, baru naikkan kos untuk lebih peluang mendapat pelanggan tepat.

Itu saja buat masa ni. Semoga berjaya.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

PENGALAMAN SEBAGAI PEMBANTU TADBIR N17 DI SEKOLAH PENGAJIAN SISWAZAH, UPM

BERNIAGA KIOSK

AKU JUAL MASA