MEMULAKAN BISNES SEMULA

Pagi ni (5 Feb 2016) saya kena taip laju-laju sebab sebenarnya mata saya dah rabak kena gosok dan saya sangat letih untuk menaip. Saya perlu paksa diri untuk kekalkan blog ini updated supaya tak tenggelam ditelan masa.

Sebelum ni saya pernah cerita tentang bisnes percetakan saya yang kembali semula. Undangan daripada pengurus Muslim Model Show 2016 untuk kami menjadi salah satu penaja mereka kami terima dengan salah seorang anggota syarikat menyuntik modal yang bagi saya dan adik-adik, agak besar.

Hari ni (4 Feb 2016) bermula pencarian kami untuk menguruskan semua tempahan setelah semua perkara diminta dipersetujui melalui mesyuarat secara online melalui aplikasi Whatsapp.

Sebenarnya hari ni jadual yang saya susun adalah ke kilang untuk mengambil baju-T, kemudian ke HQ Put3 Sweet Gallery untuk tempahan pelekat dan backdrop selain memantau perkembangan tempahan kad kahwin pelanggan dan terakhir ke Cheras untuk tempahan bunting jenis roll-up.

Ia satu cabaran besar apabila anak-anak turut mengikut memandangkan saya memang tidak pernah meninggalkan anak-anak kepada sesiapa selain ibu mertua. Saya takut untuk lepaskan anak-anak kerana berita-berita penderaan yang banyak berlaku. Rasa tak berbaloi jika berlaku sesuatu pada anak-anak hanya kerana saya terlalu ingin mengejar kerjaya dan kejayaan. Jangan pula samakan anak-anak saya dan pembaca semua (jika anak-anak anda jenis duduk diam tengok luar tingkap saja). Lain padang, lain belalang.

Sambung cerita, lepas hantar anak sulung saya ke sekolah kebangsaan jam 1 petang, saya dan adik saya, Angah, terus ke kilang baju-T. Sebenarnya saya sudah tahu serba-sedikit prosedur tempahan. Tetapi oleh kerana melihat kesungguhan Angah, saya ikutkan saja cadangan dia mahu ke sana sini mencari baju-T yang dia mahu. Sengaja beri dia pengalaman berurusan.

Syarat pembelian adalah mesti mengambil sekurangnya 10 helai untuk setiap saiz dan warna. Untuk modal sekecil kami, tak mungkinlah. Kami tinggalkan kilang tersebut kerana mereka tiada stok sedia ada. Hanya jika kami menelefon untuk menempah sahaja barulah mereka akan sediakan stok.

Kami terus ke HQ bisnes percetakan kad saya. Adik saya, Al dan adik ipar saya, Cida bekerja di situ sebagai pereka grafik. Dah lama mereka bekerja di situ. Bertahun-tahun. Kami tempah backdrop dan pelekat. Deposit biasanya serendah RM50. Dah nak cetak nanti baru bayar penuh.

Selesai di HQ, saya fikir mahu ke Cheras menempah bunting memandangkan HQ tidak buat bunting jenis roll-up. Sayangnya, si kecil Aleef dah mula buat perangai kerana keletihan dan mengantuk. Jam juga sudah menunjukkan 3 petang. Saya juga rasa letih sangat kerana anak-anak melasak di dalam kereta dan sistem badan saya kurang baik akibat kehabisan ubat resdung yang biasa saya makan.

Kami pulang dan Angah saja pergi membeli stok baju-T yang dimahukan. Dia hanya beli separuh dari tempahan. Separuh lagi akan ditempah di kilang yang kami pergi tadi memandangkan ia akan digunakan pada minggu ke-3 bulan ini.

Saya di rumah pula sambil melayan anak-anak, sambil menyusun jadual untuk esok hari, sambil melayan soalan-soalan pelanggan dan pereka grafik. Letih? Triple! Tapi takpe. Ia pengalaman yang akan jadi sejarah pembukaan bisnes ini. Permulaan memang meletihkan.

Apa pun, esok akan semakin baik dengan izin Allah s.w.t. Semoga semuanya diberkati dan kami berjaya.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

PENGALAMAN SEBAGAI PEMBANTU TADBIR N17 DI SEKOLAH PENGAJIAN SISWAZAH, UPM

BERNIAGA KIOSK

PENGALAMAN PERNIAGAAN PERCETAKAN