HOMESCHOOL VERSI MAMA DIGITAL

Assalamu'alaikum semua dan salam sejahtera kepada yang bukan Muslim.

Hari ini saya berfikir cara bagaimana saya mahu mengajar anak-anak melalui cara digital memandangkan dakwat printer habis digunakan aktiviti file folder dan dakwat marker juga habis dikerjakan anak-anak masa main lukis smiley face di mangkuk polistrin beberapa minggu lalu. Selepas perah otak sambil urus rutin rumahtangga, saya terpanggil untuk mencari di internet.

Sebagai seorang ibu yang kenal komputer seawal usia 10 tahun (jika tidak salah), dunia skrin digital memang sangat sinonim dengan saya. Anak-anak apatah lagi. Mereka kenal komputer dari dalam perut lagi (hamil).

Walaupun ramai juga berselisih pendapat tentang pendidikan melalui gajet dan digital ini, saya tidak nafikan keburukannya. Sebagai ibubapa, kitalah yang menentukan apa yang boleh dan tidak boleh ditonton. Saya lebih rela anak-anak menonton kartun daripada menonton filem-filem yang dilakonkan manusia yang sememangnya 90 peratus daripadanya mendedahkan aurat mereka samada rambut, bentuk badan dan sebagainya. Lebih-lebih kagi filem Hindustan yang ditayangkan pada hari cuti. Sakit mata menontonnya.

Okay. Sambung cerita yang nak disampaikan. Termelencong pula.

Perasan tak jika kita buka DVD atau VCD di komputer atau laptop, format fail video adalah format .mpeg atau .mkv?

Selalunya, bila saya muat turun fail video melalui TubeMate (untuk telefon pintar sahaja) dan KeepVid (untuk komputer) atau VLC Media Player, saya akan dapat format fail .mp4 dan sebagainya, di mana ia tidak boleh dimainkan di televisyen.

Jadi, saya pun cuba cari di internet hari ini memandangkan anak-anak nampak kebosanan dengan rancangan kartun di televisyen yang berulang-ulang. Rancangan kartun yang tak membosankan anak-anak saya hanyalah Upin Ipin dan Pada Zaman Dahulu. Kebetulan pula pihak LesCopaque Production telah menambah video berbentuk pelajaran di saluran YouTube mereka, bagus juga jika dapat dimuat turun dan ditonton di televisyen.

Cerita banyak tak guna. Jom baca cara-caranya. Sebelum itu, jangan lupa sediakan pendrive atau harddisk yang bersaiz besar ye. Kalau setakat 2GB, jangan mimpilah nak simpan banyak-banyak video.

Ingat ni! 8GB = 1 keping DVD = 15 video berdurasi 20 minit untuk setiap 1 video. Lebih kurang begitulah kiraannya ye.

*********

LANGKAH DEMI LANGKAH MUAT TURUN VIDEO UNTUK TONTON DI TELEVISYEN
  • Muat turun software Freemake Video Converter
  • Klik link ini --> Freemake Video Converter. Anda akan dibawa ke laman yang memaparkan gambar di bawah.

  • Klik pada ikon segitiga berwarna oren dan bertulis "Download" untuk memuat turun software.
  • Install dan buka software tersebut. Ia akan memaparkan gambar seperti di bawah.

  • Buka laman YouTube atau mana-mana laman video pada mana-mana browser anda.
  • Pilih video yang anda mahu muat turun.
  • Salin (copylink video tersebut dan klik butang "Paste URL" pada paparan software. Bahagian hujung sebelah kanan. Anda dapat lihat link video tersebut muncul di skrin seperti gambar di bawah.
  • Klik pula pada butang ikon TV bertulisan "to MPEG" di bahagian bawah.

  • Anda akan dibawa ke paparan "Conversion to MPEG" seperti gambar di bawah yang menandakan video sedang dimuat turun dan dialih kepada format .mpeg, iaitu format video yang boleh dimainkan di televisyen.


  • Setelah selesai memuat turun dan menukar format, klik pada tulisan "Show In Folder" seperti gambar di bawah. Anda akan dibawa terus ke fail video yang telah dimuat turun. Sekarang anda hanya perlu salin dan tampal di dalam pendrive anda untuk dimainkan di televisyen pada bila-bila masa.

*********

AMARAN!!!
Pastikan anda hanya gunakan untuk kebaikan. Muat turun video yang berfaedah sahaja!
Saya tidak akan bertanggungjawab jika anda salah klik dan menyebabkan komputer anda bermasalah. Sila ikuti arahan satu per satu hingga selesai. Sila komen atau mesej saya jika tidak faham. Selamat mencuba!!

***Format pendrive anda juga perlu sesuai dengan televisyen yang anda gunakan. Sama ada format .FTP atau exFTP.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

PENGALAMAN SEBAGAI PEMBANTU TADBIR N17 DI SEKOLAH PENGAJIAN SISWAZAH, UPM

BERNIAGA KIOSK

PENGALAMAN PERNIAGAAN PERCETAKAN