BERNIAGA KIOSK

Teks: Zaidah Zainal Abidin
Sumber: Peribadi
Entri: 19

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera.

Alhamdulillah syukur masih bernafas dan boleh menaip di sini untuk berkongsi sedikit pengalaman. Perkongsian hari ini adalah mengenai perniagaan kiosk di pasaraya.

Imbas kembali kenangan ini yang berlaku pada Oktober 2012. Saya dann suami berjalan-jalan di dalam sebuah pasaraya bernama MetroPoint Plaza di Kajang bersama anak-anak petang itu. Sekadar meninjau dan window shopping mendapatkan suasana sejuk penghawa dingin. Menjadi kebiasaan kami menghiburkan anak-anak dengan cara ini. Berjalan hingga lenguh kaki mengelilingi dan melihat barangan dipamerkan di setiap kedai.

Sampai di tingkat 2 pasaraya, kami lihat ada kiosk-kiosk kosong diletakkan di situ. Hanya ada 2 kiosk sahaja yang baru buka yang dikendalikan seorang jurujual berbangsa Cina di setiap kiosk. Sebuah kiosk menjual anak patung dan sebuah lagi menjual aksesori telefon. Mahu juga bertanya berapa harga sewanya tetapi kerana jelingan 'manja' jurujual tersebut, saya mengambil keputusan mengambil nombor telefon yang tertera di kiosk-kiosk yang kosong.

Kami kembali ke rumah dan menjalankan aktiviti seperti biasa. Suami saya pula kebetulan dipanggil bekerja sebagai pemandu peribadi kepada bekas rakan niaga majikan lamanya di HSL Builders Sdn Bhd yang mengusahakan bahan hiasan binaan bangunan.

Saya fikir dia tidak berminat lagi dengan promosi kiosk tersebut memandangkan gaji diberikan majikan barunya boleh menampung perbelanjaan kami secukupnya. Sangkaan saya salah. Dalam diam-diam dia berbincang dengan pemilik kiosk-kiosk tersebut. Jumlah sewaan adalah sebanyak RM500 sebulan dan deposit sebanyak 3 bulan, iaitu RM1500. Berbekalkan gajinya yang boleh dikatakan mampu memberi kami rasa mewah, dia mengumpul modal bagi membayar jumlah sewaan diperlukan kepada pemilik kiosk. Kami kemudian diberikan tarikh menyusun produk jualan kami.



Inilah gambar permulaan kami membuka kiosk tersebut. Produk inilah yang kami jual pada permulaan. Sebenarnya ia stok lama kami semasa berniaga pasar dahulu. Sudah agak lama terperam. Nak dibuang, sayang. Nak dijual, tiada masa dan tidak tahu cara bagaimana berkesan. Tambahan lagi kesibukan dengan kehadiran cahaya mata kedua yang tidak dirancang ketika itu.

Sayalah orangnya yang bertugas menjaga kiosk ini, membersihkan produk, menyusun produk (diajar suami), melayan pelanggan dan membuat kira-kira. Di samping itu, saya juga menjaga anak kedua saya yang ketika itu berusia sekitar 9 bulan dan masih menyusu badan sepenuhnya. Bunyinya macam susah kan? Itulah cabaran untuk saya. Di samping keseronokan berniaga, membuat kira-kira, anak pastilah menjadi perkara utama bagi saya.

Kesukaran saya dihidu keluarga tatkala mereka datang menjenguk dan memberi sokongan. Adik saya yang kedua menawarkan bantuan. Syukur alhamdulillah. Ringan sedikit beban saya. Suami hanya datang ketika menghantar stok produk di waktu menanti majikannya selesai sesuatu urusan. Semua rekod resit saya minta dia simpan dan belajar rekod. Produk yang sudah dijual juga saya minta dia rekodkan. Bukan saya tidak mahu bantu merekod tetapi saya mahu dia belajar mengurus aliran kewangan perniagaan.


Setelah 2 bulan, produk jualan kami semakin bertambah. Daripada hanya menjual cermin mata, kami juga menjual topi kanak-kanak dan dewasa, belon dengan karekter kartun, rambut palsu, dompet dan tali pinggang. Saat ini, saya sebenarnya sudah mula stress kerana perlu menjaga anak dan mengawasi kiosk. Lebih-lebih lagi apabila diserbu warga asing. Memang tidak cukup tangan. Adik saya pula ada komitmen sendiri dan sukar membantu lagi.

Akhirnya suami saya mengambil keputusan mengambil pekerja setelah saya mula hilang kawalan dan enggan membantu lagi. Serik kerana makan dan minum tidak terurus dan keletihan yang menjadikan saya sering marah-marah dan bermasam muka. Hanya saya seboleh-bolehnya menjaga waktu solat. Ada juga waktu, saya berjalan-jalan menenagkan anak yang merengek sementara adik saya menjaga kiosk.

Dalam pada berjalan itu, berbual-bual juga dengan peniaga-peniaga lain sekitar pasaraya tersebut. Melalui perbualan dan perbincangan antara peniaga, akhirnya kami dapati, harga sewaan kiosk tersebut bersamaan dengan harga sewaan lot kedai di dalam pasaraya tersebut. Pemilik juga mula berura-ura mahu menaikkan kadar sewa daripada RM500 sebulan kepada RM650. Kadar sewa yang mahal dan jumlah pelanggan yang tidak menentu kerana kiosk berada di kedudukan yang kurang strategik, memeningkan kepala.

Selang beberapa minggu, suami saya mengambil keputusan berhenti kerja dan cuba fokus pada perniagaan kiosk. Namun, sayang sekali. Rupanya dia sebenarnya tiada masa untuk benar-benar merekod dan menjejak aliran kewangan perniagaan kami dan tidak tahu adakah kami sebenarnya mendapat keuntungan atau kerugian. Akibat perselisihan faham antara kami mengenai rekod kewangan dan stok serta masalah pengambilan pekerja yang tidak berdedikasi, perniagaan kiosk kami terpaksa ditutup selepas habis tempoh deposit dan kembali kepada kehidupan biasa.

Selepas beberapa bulan, kami diberitakan kiosk-kiosk tersebut terpaksa ditutup atas aduan peniaga mengenai sewa yang mahal berbanding kondisi kiosk yang tiada ciri keselamatan (produk jualan kami pernah dicuri ketika kiosk sudah ditutup) serta rosak. Pihak pasaraya pula menyatakan kiosk tersebut bukan milik mereka tetapi milik peniaga sewaan kiosk dari luar.

Hanya 1 kiosk yang berjaya bertahan iaitu kiosk seorang peniaga berbangsa Cina yang menjual pelekat-pelekat kecil dengan rekaannya sendiri. Namanya Kelvin. Beliau seorang yang sangat mesra, ramah dan baik hati. Walaupun beliau tidak lagi menggunakan kiosk tersebut, beliau diberi keistimewaan terus berjualan di situ dengan kiosk yang disediakan sendiri pihak pasaraya berserta ciri keselamatan yang lebih baik.

Pengajaran yang saya dapat dari perniagaan ini:

  • Buat kajian harga, jumlah pelanggan, lokasi perniagaan dan kondisi kemudahan yang disediakan sebelum mula membayar sewa.
  • Hargai dan beri "upah letih" kepada pembantu ''percuma" anda supaya perniagaan anda berkat dan berkekalan.
  • Rancang sehabis-habisnya perniagaan yang diceburi dari segi merekod aliran keluar masuk kewangan, stok dan pengambilan pekerja.
  • Kenali setiap produk jualan anda supaya mudah merekod dan menjawab pertanyaan pelanggan.
  • Ambil pekerja yang benar-benar mahu bekerja dan menimba pengalaman. Bukan atas dasar simpati atau hubungan baik sesama sendiri.
  • Sabar.
  • Jaga kesihatan dan pemakanan.
  • Mohon restu dan doa keluarga terutama ibubapa.
  • Jaga hubungan dengan Allah.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

PENGALAMAN SEBAGAI PEMBANTU TADBIR N17 DI SEKOLAH PENGAJIAN SISWAZAH, UPM

PENGALAMAN PERNIAGAAN PERCETAKAN