ALASAN MENGGUNAKAN BLOG

Teks: Ziadah Zainal Abidin
Sumber: Koleksi Peribadi
Entri: 24

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera.

Semalam menelaah buku Blogspot Step By Step saya tertarik dengan bab pertamanya yang menceritakan alasan menggunakan blog. Terfikir juga, apa alasan saya menggunakan dan belajar menggunakan Blogspot serta kaitannya dengan ABDR.

Sebenarnya Blogspot menjadi pilihan ramai terutama bagi penulis seperti saya yang baru mula belajar menulis dan mahu memiliki laman web sendiri dengan percuma. Blogspot sesuai bagi golongan yang sangat-sangat tidak tahu menggunakan bahasa komputer seperti Programming C++ dan Virtual Basic.

Antara alasan yang disenaraikan di dalam buku yang saya baca ini adalah:

  • Mudah dipelajari.
  • Mempunyai pelbagai rekaan.
  • Cepat dan mudah.
  • Media pemasaran.
  • Tidak perlu memasang sebarang perisian.
  • Perkhidmatan percuma.
  • Mudah diubahsuai.
  • Semudah heret dan letak.
  • Penggantian alamat domain secara percuma.


Saya pula, walaupun sudah mempunyai buku untuk dijadikan rujukan menggunakan blog, masih baru menggunakannya. Komitmen keluarga saya letak di tahap tinggi sebagai alasan tidak berblog. Setelah menyertai ABDR, baru saya sedar yang saya sebenarnya hanya memerlukan sebuah kumpulan sokongan untuk mendorong saya berblog. Lama saya mencari. Akhirnya berjumpa dengan kumpulan ABDR ini. Alhamdulillah. Rakan seperjuangan sentiasa boleh menaikkan semangat saat terasa cita-cita dan impian saya 'dibenam' dengan reaksi realiti di sekeliling. Wallahua'lam. Mungkin ini jalan saya. Tidak mungkin ada yang memahami selain rakan-rakan seperjuangan.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

PENGALAMAN SEBAGAI PEMBANTU TADBIR N17 DI SEKOLAH PENGAJIAN SISWAZAH, UPM

BERNIAGA KIOSK

PENGALAMAN PERNIAGAAN PERCETAKAN